Selasa, 28 Februari 2017

RSCM Sudah Boleh Cangkok Ginjal dengan Teknologi Canggih

Kini anda tak perlu jauh-jauh ke luar negeri bila ingin melakukan pemindahan alias cangkok ginjal. Kerana sejak November 2011, Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo (RSCM) sudah melakukan cangkok ginjal dengan teknologi cangguh laparoskopi.

Pemindahan (rasuah) buah pinggang adalah terapi penggantian buah pinggang yang melibatkan cantuman buah pinggang dari orang hidup atau mati kepada orang yang memerlukan. Tindakan ini telah dilakukan di RSCM sejak tahun 1977, yang seluruhnya dilakukan operasi terbuka.

Namun sejak awal November 2011, operasi pemindahan buah pinggang di RSCM saat ini sudah mengikuti perkembangan yang sesuai dengan standard antarabangsa, kerana pada masa ini mula dibangunkan teknik pengangkatan buah pinggang dengan menggunakan laparoskopi.

"Teknik terkini dalam pemindahan buah pinggang adalah laparoskopi nefrektomi, yakni teknik untuk mendapatkan buah pinggang daripada penderma yang masih hidup. Sejak awal November 2011, sudah ada 6 pemindahan buah pinggang telah dilakukan di RSCM dan pengambilan buah pinggang donornya dilakukan dengan cara laparoskopik," jelas Dr Chaidir A Mochtar , SpU, PhD, pakar urologi dari RSCM dalam acara seminar media 'RSCM Mampu Melakukan Teknik Pemindahan Ginjal Berstandar Antarabangsa di Bangunan RSCM Kencana, Jakarta, Kamis (12/1/2012).

Laparoskopi adalah suatu teknik operasi yang menggunakan alat-alat berdiameter 5 hingga 12 mm untuk menggantikan tangan doktor bedah melakukan prosedur pembedahan dlam rongga perut.

Untuk melihat organ buah pinggang tersebut digunakan kamera yang juga bersaiz kecil, dengan terlebih dahulu dimasukkan gas untuk membuat bilik di rongga perut lebih luas. Doktor bedah melakukan pembedahan dengan melihat skrin monitor dan mengendalikan alat-alat tersebut dengan kedua tangannya.

"Dengan laparoskopi, doktor tidak perlu membuat lubang besar di perut pesakit seperti saat operasi caesar, hanya beberapa lubang kecil untuk memasukkan alat," jelas Dr Chaidir.

Ada beberapa keuntungan melakukan pemindahan buah pinggang dengan laparoskopi, iaitu:

    Nyeri pasca operasi lebih ringan kerana tidak perlu memotong otot
    Jumlah darah yang hilang semasa proses operasi lebih sedikit
    Lama masa rawatan di RS lebih singkat
    Masa penyembuhan lebih cepat
    Pesakit boleh kembali bekerja sehari-hari lebih cepat


"Selama tahun 2011, kita sudah menangani 13 pemindahan buah pinggang dan 6 diantaranya sudah dengan laparoskopi. Laparoskopi baru bermula sejak awal November kemarin, artinya dalam 2 bulan sahaja kita sudah boleh melakukan pemindahan lebih banyak dan meningkatkan jumlah penderma," lanjur Dr Chaidir.

Untuk menjalani pemindahan buah pinggang, pesakit perlu merogoh kocek sekitar Rp 200-300 juta, untuk pemindahan dengan operasi terbuka (melalui bedah perut). Sedangkan untuk laparoskopi butuh tambahan sekitar Rp 50 juta, atau menjadi Rp 250-350 juta.

"Tetapi jumlah ini jauh lebih murah berbanding bila pesakit harus hemodialisis (cuci darah), yang harus dilakukan 2-3 kali seminggu selama seumur hidup. Belum lagi sekali cuci darah harus 5 jam, itu kan sangat menyusahkan. Bayaran sekali pemindahan itu yang setanding dengan 2 tahun hemodialisis, "lanjut ayah dari 3 anak ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar