Selasa, 28 Februari 2017

Makanan dan Minuman yang Boleh Mengganggu Tidur

Gangguan tidur dimalam hari seringkali membuat badan lemas dan tidak fit keesokan harinya yang boleh mengganggu aktiviti sehari-hari. Banyak perkara yang menyebabkan gangguan tidur dan beberapa jenis makanan juga boleh menyebabkan gangguan tidur.

Meski begitu setiap orang boleh mempunyai penyebab yang berbeza-beza, maka itu sangat perlu untuk mengetahui punca gangguan tidur dan kemudian cuba menghindarinya.

Tapi tidak ada salahnya juga untuk mengkaji semula jenis makanan dan minuman yang telah digunakan sebelum tidur jika sedang mengalami gangguan tidur

Berikut 5 makanan dan minuman yang boleh menyebabkan gangguan tidur seperti dikutip dari Caring, Kamis (12/1/2012) antara lain:

1. Daging yang dipelihara

Sebaiknya mengelakkan jenis makanan yang mengandungi daging yang dipelihara sebagai kudapan petang. Ham, bacon, sosej dan daging asap mengandungi kadar tinggi daripada asid amino tiramin.

Asid amino tiramin boleh mencetuskan otak untuk melepaskan norepinephrine. Noradrenalin merupakan perangsang otak yang membuat orang merasa waspada dan terjaga.

2. Cokelat

Menikmati minuman coklat panas atau ngemil coklat dimalam hari memang sangat menggiurkan. Namun, banyak orang yang semakin sensitif terhadap kafein kerana bertambahnya usia.

Kadang hanya sepotongan coklat kecil di atas ais krim boleh menyebabkan seseorang mengalami gangguan tidur. Coklat juga mengandungi tyrosine, sebuah asid amino perangsang.

Tyrosine adalah asid amino nonesensial tubuh yang diperbuat daripada asid amino lain yang disebut fenilalanin. Ini adalah sebuah blok bangunan untuk beberapa bahan kimia otak yang penting disebut neurotransmiter, termasuk adrenalina, norepinephrine, dan dopamin.

Membantu neurotransmitter sel saraf berkomunikasi dan mempengaruhi suasana hati.

3. Minuman tenaga
Pelbagai jenis minuman tenaga biasanya tinggi kafein serta asid amino taurina. Kafein dan asid amino taurina meningkatkan kewaspadaan dan adrenalin.

Hasil kajian baru menunjukkan bahawa, walaupun jika mengambil minuman tenaga di pagi hari, bergabung dos tinggi taurina dan kafein boleh membuat sukar untuk tidur, atau tidur dengan kualiti yang baik di kemudian hari.

4. Sos tomato, cili, pizza, dan makanan pedas

Gangguan pencernaan adalah sumber umum dari gangguan tidur, dan banyak orang gagal untuk kembali tidur. Makanan asam dan pedas boleh menyebabkan refluks, pedih ulu hati, dan gejala pencernaan lain yang mengganggu tidur.

5. Minum alkohol

Minuman alkohol dapat membuat merasa lebih santai selepas makan malam. Tetapi beberapa jam kemudian, boleh mencegah untuk mendapatkan tidur yang nyenyak. Alkohol juga boleh menyebabkan dehidrasi, sehingga dapat membuat orang terjaga ketika tidur kerana ingin buang air kecil.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar